COMPRES ONLINE DE PRODUCTES FORA DE LA UE (Despeses d'importació, despatxos de duanes, IVA i aranzels)

VIATJAR SENSE MALETES

SERVEI DE TRANSPORT PER BOTIGUES ONLINE

SEGUIMENT ONLINE DELS ENVIAMENTS

ENVIAMENT D'EFECTES PERSONALS A PAÏSOS DE LLATINOAMÉRICA

ASSEGURANCES DE TRANSPORT OBLIGATORI I TOT RISC

CÀLCUL DEL PES VOLUMÈTRIC

DOCUMENTS PER EXPORTAR FORA DE LA UE (Factura Proforma i Factura Comercial)

VOCABULARI - TERMINOLOGIA DUANERA

CUIDAR EL EMBALATGE EN ELS ENVIAMENTS E-COMMERCE

GRÀFIC E-COMMERCE

QUÈ ÉS EL MOVIMENT?

 

 

COMPRES ONLINE DE PRODUCTES FORA DE LA UE (Despeses d'importació, despatxos de duanes, IVA i aranzels):

Cada vegada és més comú realitzar compres online i que els usuaris comprin productes que no es poden adquirir aquí a Espanya. Un cop trencada la desconfiança que hi havia antigament sobre el tema del pagament, el que molts no saben és que en algun casos, una cosa tan fàcil se'ns pot complicar una vegada la nostra compra arribi a Espanya.

En compra en un país no pertanyent a la UE s'ha de pagar aranzels, IVA i despeses d'importació de duana. El problema de les importacions en la majoria dels casos, és que els clients no saben o desconeixen que es poden generar despeses d'importació a la duana. Després de pagar pels productes comprats en línia, s'ha de pagar una quantitat "x" de despatxos de duanes per poder rebre'ls.

La solució no és fàcil dir, no pots desentendre i dir que tornes la mercaderia ja que es pot perdre la compra i el cost que es va pagar online,

Per realitzar compres online cal tenir clars els termes i condicions de la web on es realitza la compra, saber quins són els nostres drets i responsabilitats. Si ens informen que les despeses d'importació deuen ser pagats per nosaltres, hem d'acceptar.

Si els clients decideixen tornar la mercaderia al venedor i reclamar el pagat, es poden trobar amb que la botiga online no els vulgui tornar l'import dels articles, ja que al negar-se a pagar els impostos generats a Espanya el venedor pot descomptar del ja pagat, els càrrecs i ports de devolució.

Tota aquesta problemàtica, passa també quan es ven en línia des d'Espanya a un país fora de la UE

En cas contrari, quan la mercaderia procedeix d'un país dins de la EU és de lliure circulació i no sol generar despeses de duana.

Tornar a dalt

 

VIATJAR SENSE MALETES:

Hem dissenyat un servei perquè els establiments hotelers ofereixin un servei afegit de confort a l'estada dels seus hostes. L'objectiu és enviar l'equipatge d'una manera senzilla, còmoda, segura i ràpida.

Oferim aquest servei tant a particulars com a empreses interessades en donar un servei de qualitat als seus clients que viatgen, des de i cap a qualsevol lloc del món. Amb la comoditat de no haver de facturar i haver d'arribar a l'aeroport 2 hores abans, ni esperar les maletes a la interminable cinta sense fi, ni haver de pagar de vegades despeses addicionals per facturació.

Mitjançant el servei Viatge sense Maletes gestionem el transport de l'equipatge des del lloc d'origen indicat fins a la direcció de destí, a través de les xarxes logístiques de més qualitat i seguretat del Món.

Qualsevol consulta pot posar-se amb nosaltres en el formulari adjunt.

Ir Arriba

 

SERVEI DE TRANSPORT PER BOTIGUES ONLINE:

Especialització en servei de transport per a botigues online, ajudem a completar el servei que oferiu als vostres clients.

Donem valor afegit

Tractem amb el comprador, solucionant possibles incidències i gestionant les entregues porta a porta. A més d'incrementar el servei ofert al comprador reduïm costos administratius i de gestió logística al nostre client.

Busquem amb els nostres clients les fórmules d'estalvi de costos i els casos en què realitzem recollides creuades que no arriben a passar pel magatzem del nostre client accelerant en termini de lliurament i reduint l'estoc.

Som Brokers de Transport.

Amb la venda online és necessari realitzar balanços sobre termini de lliurament, costos de lliurament i marge de venda. Col·laborem amb el nostre client oferint diferents xarxes i plataformes alternatives per als casos en què sigui necessari un tractament especial per a determinades expedicions.

Qualsevol consulta pot posar-se amb nosaltres a través del formulari.

Tornar a dalt

 

SEGUIMENT ONLINE DELS ENVIAMENTS:

El seguiment onlineés la manera més ràpida per conèixer en tot moment l'estat dels seus enviaments. Per saber si el seu enviament ha estat lliurat, qui va ser la persona a qui se li va lliurar o qualsevol altra informació. Tan sols ha d'introduir en la majoria dels casos el nombre d'albarà, o el de tracking i prémer enviar. Li apareixerà una llista detallada de tots els moviments de l'enviament, des de la sortida fins al lliurament al destinatari final.

A la nostra web, a l'apartat seguiment o tracking del menú de l'esquerra, disposa d'accés a les pàgines dels nostres Partners de transport, per així poder tenir coneixement d'on es troba el seu enviament.

Tornar a dalt

 

ENVIAMENT D'EFECTES PERSONALS A PAÏSOS DE LLATINOAMÈRICA:

Darrerament hem notat un increment en la tramesa d'efectes personals a països de Llatinoamèrica. Per culpa de la crisi, molts immigrants tornen al país del que van venir. Per aquest motiu, la majoria opta per emportar-se aquelles coses que els pot fer la vida millor o per contra no poden trobar al seu país.

Per a l'enviament d'efectes personals és molt important generar una factura PROFORMA amb un llistat detallat del que conté la caixa que s'envia. Encara que el contingut de la caixa siguin efectes personals sense valor comercial, a efectes de duana, es deu sempre indicar un valor estadístic del contingut. Per exemple: 7 samarretes, 0,35 € c / u, 4 pantalons 2 € c / u, etc. En base a aquest valor, la duana de la destinació pot o no, generar despeses d'importació. En aquests casos, no sabem amb certesa com serà el valor que es pugui generar en destinació, és possible que no generi cap despesa però també és possible que sí. No se sabrà fins que la caixa arribi al país de destinació i la duana processi la seva importació.

És important aclarir quan indiquem efectes personals, s'entén que es refereix al que fem servir dia a dia en les nostres vides, però hi ha certes restriccions que hem de tenir en compte quan realitzem un enviament d'efectes personals. No s'ha d'enviar productes com esprais, aliments, líquids, productes d'alt valor (com joieria), mercaderia perillosa (encenedors, llumins, armes, ganivets, etc.), Productes que s'hagin fabricat amb animals protegits, substàncies tòxiques, etc.

La nostra recomanació per a aquest tipus d'enviament és que sempre s'adjunti algun tipus de documentació que acrediti la raó per la qual realitza l'enviament d'efectes personals a aquest país: ja sigui per feina, vacances, estudis, etc. Aquesta documentació pot ajudar a duana a processar la importació i identificar que la raó per la importació és per a ús personal i no per motius comercials.

És important tenir en compte que encara que es proporcioni la documentació que acrediti la raó pel seu trasllat, això no garanteix que duana no generi despeses d'importació. És possible que duana sol · liciti obrir la maleta per veure'n el contingut i inspeccionar que l'indicat en el llistat detallat coincideixi 100% amb el contingut de l'enviament d'efectes personals, és per això que s'ha d'indicar tota la informació detallada del contingut d'efectes personals i així es evitar que la maleta sigui retinguda en duana. En alguns països, la duana pot sol · licitar que es desplaci a recollir la maleta, encara que en el major dels casos, la maleta es lliura a l'adreça indicada.

De totes maneres, per experiències passades, recomanem que passin pel consolat del seu país per consultar tots els efectes personals que volen portar, perquè allí els informaran del que poden o no poden portar i després no tenir problemes en el port de destinació. Ja ens els hem trobat en nombroses ocasions i només són mals de cap i per descomptat més despeses extres.

Tornar a dalt

 

ASSEGURANCES DE TRANSPORT OBLIGATORI I TOT RISC:

NACIONAL LOTT

Aquest és l'assegurança obligatòria per als enviaments nacionals per carretera. La mercaderia quedarà emparada conforme al règim de responsabilitat del transportista preveu la LOTT, per a qualsevol tipus de sinistre: Robatori, furt, pèrdua, danys, avaries, etc. Es indemnitzarà el valor de reposició de la mercaderia transportada fins a un màxim de 5,91 Euros per quilogram danyat. Si l'enviament és urgent es pot indemnitzar fins a un valor de 20 €

INTERNACIONAL CMR

Aquesta assegurança és obligatòria està basat en la llei CMR, que regula el transport internacional per carretera. Aquesta llei és la que marca les cobertures, les obligacions, els drets i les responsabilitats de transportistes i carregadors.

En cas de dany o pèrdua, aquesta assegurança indemnitzés basant-kg danyat. Actualment s'està pagant aproximadament a 10 € el kg danyat (és un valor fixat internacionalment i fluctua). Si l'enviament és urgent es pot indemnitzar fins a un valor de 20 €

Segons la naturalesa de la mercaderia es pot viatjar sota condicions CMR o convé contractar una assegurança a tot risc.

Es pot transportar tot tipus de mercaderies (sempre que no hi hagi el que s'anomena "dol" és a dir, anar contra la llei), sota cobertura CMR, menys en el cas de Mudances, el que comporta efectes personals, ja que no hi ha manera de fer una valoració, productes peribles i / o animals vius.

No hi ha exclusió de països sota cobertura CMR.

ASSEGURANÇA TOT RISC

Aquells carregadors que considerin que la cobertura CMR no cobreix el valor de la mercaderia en cas de sinistre poden contractar una assegurança a tot risc. Aquesta assegurança cobreix el 100% del valor assegurat.

Les condicions generals a facturar són un percentatge sobre el valor de la mercaderia amb un mínim a facturar de 25 eur.

És molt important que a l'hora de contractar aquesta assegurança es faciliti el valor EXACTE de compra, ja que serà aquest valor és el que es notifica a la companyia d'assegurances i les indemnitzacions a què hagués lloc aniran en funció del valor declarat.

Aquesta pòlissa assegura tot tipus de mercaderies menys:

Explosives, verinoses, radioactives o corrosives, fruites, verdures, mercaderies congelades o refrigerades, animals vius, col · leccions, obres d'art, pells de pèl, joies, bijuteria fina, seda, confecció en pell, travesses, loteries, segells, cupons, monedes , valors, vehicles, mercaderies usades, mercaderies retornades a origen per danys, mudances i objectes personals i telèfons mòbils i els seus accessoris.

Hi ha països que estan exclosos, i aquestes destinacions s'ha de demanar una prima especial:
Rússia i resta de països que van pertànyer a l'URSS, Sèrbia, Montenegro, Macedònia, Albània, Angola, Iran, Iraq, Cambodja, Nicaragua, El Salvador, Haití, Sri Lanka, Afganistan i Colòmbia.

Pels Països d'Àfrica, excepte Sud-àfrica, el Marroc, Tunísia, Líbia i Egipte.

EMBALATGES

Tota mercaderia que transportem ha d'anar correctament embalada i condicionada per al transport. Les companyies d'assegurances posen tot tipus de problemes quan la mercaderies no han estat degudament carregades i trincadas.

RESERVES

És responsabilitat del receptor de la mercaderia revisar les condicions en què la mercaderia li ha estat lliurada i consignar en l'albarà o CRM les RESERVES que estimi oportunes en el cas que s'hagin detectat avaries o falta de mercaderia.

No val posar PENDENT DE REVISIÓ, aquesta frase no té cap validesa legal.

Tornar a dalt

 

CÀLCUL DEL PES VOLUMÈTRIC:

El pes volumètric és la referència que solen utilitzar algunes agències operadores de transport per calcular el preu dels enviaments quan un paquet ocupa molt tot i ser lleuger. En aquest cas, es té en compte el volum del paquet, ja que amb mercaderies d'aquest tipus els avions, camions o contenidors s'omplen abans d'arribar al pes màxim.

Per a les empreses de paqueteria no és el mateix transportar 10 quilos de plom o 10 quilos de palla.

Per calcular el pes volumètric d'una mercaderia primer es calcula el volum en m3 (llarg x ample x alt) i després es divideix per l'índex de conversió volumètric, que estableix cada agència de transport. Després d'obtenir el pes volumètric, es compara amb el pes real i s'utilitza el més gran dels dos per calcular el preu de l'enviament.

Exemple: Un paquet pesa 10 quilos i la caixa mesura 80cm. llarg x 60cm. ample x 90cm d'alt

• Primer calculem el volum: 80 x 60 x 90 = 432
• Després ho dividim per l'índex (per exemple, en el cas d'UPS és de 4000): 432/4000 = 108,00
• El pes volumètric seria 108 quilos. Com aquesta xifra és més gran que els 10 quilos reals, l'empresa de transport de mercaderies calcularà el preu en base als 108 quilos.

Qualsevol pes real o volumètric que tingui fracció, passa immediatament al pes superior. Si un enviament pesa pe 1 quilo i 3 grams, es facturarà en funció de 2 quilos.

Per això a vegades costa més enviar una mercaderia gran i lleugera que una pesada i petita.

Tornar a dalt

 

DOCUMENTS PER EXPORTAR FORA DE LA UE (Factura Proforma i Factura Comercial):

Hi ha dos tipus de factures que normalment es fan servir quan s'envia o s'exporta una mercaderia fora de la UE: Factura Proforma i Factura Comercial.

FACTURA PROFORMA:

Es pot crear una factura proforma per a enviaments entre particulars, normalment és el cas, quan s'envien efectes personals a països fora EU. En aquest cas, s'indica un llistat complet del contingut del paquet amb valor estadístic de cada peça. S'ha d'indicar clarament la raó per la qual s'exporta la mercaderia i és recomanable adjuntar còpia de passaport o DNI de la persona que envia la mercaderia. També es recomana s'adjunti algun document a la factura proforma justificant que el país destí és la residència de la persona, perquè duana no generi despeses per retorn d'efectes personals sense valor comercial.

La factura proforma és un document previ a una factura comercial. Les factures proforma se solen utilitzar quan s'envien mostres de productes a un client (normalment empreses encara que també es pot enviar una mostra a un particular). Es pot indicar un preu acordat o un preu estadístic de cada article, sempre s'ha d'indicar un valor mai es pot emetre una factura proforma amb valor "0". Duana no processés importacions, encara que siguin mostres, si no s'indica un valor a la factura. Si se sap el codi TARIC es recomana s'indiqui perquè això facilita la duana a processar la importació i agilitza el procés resultant en menys temps d'espera per al client. Depenent al país destí, no sol generar càrrecs d'importació per mercaderia que són mostres o amb valors estadístics, però això depèn 100% a la duana destí. Posant un valor estadístic o indicant "mostra" no garanteix que no es generessin despeses.
Dades obligatoris que s'ha d'indicar en una factura proforma:

Dades del remitent:
• Nom de l'empresa o particular
• CIF de l'empresa o DNI / Passaport del particular (Còpia de DNI o passaport)
• Direcció de l'empresa o particular
• Telèfon de contacte
• Descripció de la mercaderia que es va a exportar / enviar: nom del cada producte, nombre de sèrie si està disponible, valor de cada producte clarament desglossat, raó per la qual s'envia (Exemple: enviament de mostres, efectes personals, regal, devolució, etc.)

Dades de l'importador / destinatari (Del que el rep):
• Nom de l'empresa importadora / destinatari
• Adreça de lliurament completa
• Telèfon de contacte
• Persona de contacte

Tota mercaderia que s'exporti amb destinació a Països fora de la Unió Europea o que sigui importada a Europa des de països fora de la Unió Europea, ha d'anar acompanyada amb factura comercial o factura proforma.

Exemple de Factura Proforma

FACTURA COMERCIAL:

La factura comercial és un document que emet un proveïdor o venedor on indica: dades del proveïdor / venedor, numero de CIF d'empresa, numero de factura, data, descripció de l'article, preu de l'article, qualsevol altre valor per servei afegit, mètodes de pagament acordats, dades del destinatari (ja sigui empresa o particular), total de la factura. Quan s'envia una mercaderia acompanyada amb una factura comercial, duana al país destí on va la mercaderia calculés aranzels i impostos a la base del total indicat a la factura. La factura comercial és un document final i un cop la mercaderia comença a transitar amb la factura comercial adjuntada, no es pot modificar.

A la factura comercial s'ha d'indicar obligatòriament les dades següents:

Dades de l'exportador:
• Nom de l'empresa exportadora
• CIF de l'empresa exportadora
• Direcció de l'empresa exportadora
• Telèfon de contacte
• Descripció de la mercaderia que es va a exportar: nom, número de sèrie (si té número de sèrie), valor (clarament desglossat), raó per la qual s'exporta la mercaderia (Exemple: venda)

Dades de l'importador (del que rep):
• Nom de l'empresa importadora
• Adreça de lliurament completa
• Telèfon de contacte
• Persona de contacte

Si no s'indiquen les dades indicades, pot resultar en la mercaderia es retingui en duana fins que es proporcioni la factura correcta.

Exemple de Factura Comercial

Tornar a dalt

 

VOCABULARI - TERMINOLOGIA DUANERA:

AD VALOREM
És un terme llatí bastant comú que significa "d'acord al valor". Tots els gravàmens i impostos poden calcular sobre la base del valor.

CARNET ATA
El Carnet ATA és un document internacional de duanes. Emès sota els termes de la Convenció de l'ATA i la Convenció d'Istanbul, incorpora una garantia internacional vàlida.

El carnet es pot utilitzar en lloc dels documents de duanes nacionals i com certificat de seguretat per als impostos i aranzels d'importació. Això inclou l'admissió del trànsit temporal de béns.

El Carnet ATA també es pot demanar per controlar l'exportació temporal i la re-importació de béns. No obstant això, en aquest cas la garantia internacional no s'aplica.

CERTIFICAT D'ORIGEN
Document específic que certifica que les mercaderies a què es refereix el certificat s'originen en un determinat país.

Aquest Certificat també pot incloure una declaració del fabricant, productor, proveïdor, exportador o una altra persona competent.

CERTIFICAT FITOSANITARIO
Certificat emès per una agència del Govern (normalment el Departament d'Agricultura) per complir amb els reglaments d'importació dels països estrangers.

El certificat indica que un enviament ha estat inspeccionat i està lliure de pestes nocives i malalties fitosanitàries.

CIF
És una abreviatura comunament utilitzada en alguns contractes internacionals, quan el preu de venda inclou tots els "Costos, Segur i Flete" corresponents a les mercaderies venudes.

Això significa que el venedor organitza i paga totes les despeses relatives a l'enviament de la mercaderia, des del lloc d'exportació fins al d'importació.

En estadística comercial, "el valor CIF" vol dir que totes les xifres d'importació o exportació es calculen sobre aquesta base, independentment de la naturalesa de les transaccions individuals.

CITES
Convenció Internacional sobre el Comerç d'Espècies en Extinció.

COST DE DESCÀRREGA
Cost dels béns importats en el punt d'entrada en un país, incloent el noli, segur, port i drets de moll.

Tots els càrrecs que apliquin una vegada que els béns hagin deixat el punt d'importació, no estan inclosos.

DE MINIMIS
És un terme llatí abreviatura de l'expressió "de minimis non curat lex" que significa que "la llei no s'ocupa d'assumptes menors."
Es considera més eficient exonerar petites quantitats d'aranzels i impostos que cobrar-los.

DECLARACIÓ DUANERA
Qualsevol declaració o acció que ofereixi informació o detalls sol·licitats per Duanes en la forma acceptada per aquesta.

DECLARACIÓ DE CÀRREGA | MANIFEST DE CÀRREGA
El Manifest de Càrrega enumera les mercaderies que es transporten en un determinat mitjà de transport.

La Declaració facilita detalls comercials dels articles, com ara:
• Nombre de document de transport
• Remitent i consignatari
• Marques i nombre
• Quantitat i tipus de paquet
• Descripció i quantitat d'articles

Pot ser utilitzat en lloc de la declaració de càrrega.

EDI
Electronic Data Interchange – intercanvi electrònic de dades.

FACTURA CONSULAR
Declaració amb el detall de la mercaderia que s'envia, emès pel consolat del país. Aquesta factura es demana per alguns governs estrangers que volen tenir més control sobre les seves importacions.

FACTURA PROFORMA
Factura presentada per un proveïdor amb anterioritat a l'enviament de la mercaderia, en la qual informa al comprador sobre el tipus i quantitat d'articles que envia, valor i especificacions (pes, mida, etc.).

IMPOST PREFERENCIAL
És un impost menor que depèn del país d'origen i està basat en el valor de les mercaderies.

INCOTERMS
És l'abreviatura de la Cambra Internacional de Comerç relativa als Termes de la venda. Aquests termes van ser modificats per última vegada l'any 2010.

INTERMEDIACIÓ
Es refereix habitualment als agents de duanes que realitzen el despatx d'enviaments entrants o sortints.

MERCADERIA EN DIPÒSIT
És mercaderia emmagatzemada en un dipòsit segur. Mentre romangui allà no està subjecta a càrrecs o impostos d'importació. Això és així fins que es pagui l'impost o els béns siguin exportats o legalment tramitats.

SISTEMA HARMONITZAT
És el sistema internacional publicat per l'Organització Mundial de Duanes que estableix de forma sistematitzada les mercaderies que s'envien a través del comerç internacional.

Aquestes s'agrupen per seccions, capítols i sub-capítols, cadascun amb les seves pròpies regles.

UN | EDIFAC
EDI (Intercanvi Electrònic de Dades) de Nacions Unides per a Administració, Comerç i Transport.

Les Normes EDI (Intercanvi Electrònic de Dades) es van desenvolupar i donar suport per l'ONU per a l'intercanvi de dades electròniques.

ZONA FRANCA
És una àrea dins d'un país (port, aeroport, dipòsit o qualsevol àrea específica) considerada com fora del territori duaner.

Els importadors poden portar mercaderies d'origen estranger a aquestes àrees sense pagar aranzels o impostos. Això és possible quan el corresponent procés estigui en tràmits, un enviament transfronterer o reexportació.

Fa anys quan les tarifes eren superiors, les zones franques solien ser nombroses i pròsperes. Algunes encara existeixen en capitals, entroncaments de línies de transport o grans ports, Però el seu nombre i prominència han declinat a mesura que les tarifes han anat baixant en els últims anys.
Les zones franques també es coneixen com a "ports lliures", "dipòsits lliures", "zones de lliure comerç" o "zones de comerç internacional."

Tornar a dalt

 

CUIDAR EL EMBALATGE EN ELS ENVIAMENTS E-COMMERCE:

Sols cuidar els teus enviaments?, Tries l'adequat per protegir el producte i economitzar despeses?, Cuides també la seva estètica?

Empaquetar adequadament els nostres enviaments és fonamental, especialment per dos motius:

És la primera imatge real de nosaltres que tindrà el client, és el seu primer contacte físic amb la botiga. Un producte mal embalat o danyat per un empaquetat deficient pot provocar una primera impressió.

Estalviarem despeses, ja que els danys provoquen devolucions, reclamacions, requereixen molt de temps de gestió.

La veritat és que el propi transport dels paquets va a implicar que pateixin algun tipus de cop o moviments bruscos durant el mateix, pel que hem de valorar el tipus de danys que pot patir el nostre producte i adequar l'embalatge a aquest. Lògicament no és el mateix enviar una caixa de cargols, que un televisor, ni enviar ampolles o samarretes.

És fonamental trobar l'embalatge que millor protegeixi el nostre producte, però, alhora, sense afegir una despesa innecessària. Potser no tindria lògica embolicar amb paper de bombolles un enviament de roba, però no obstant això és imprescindible per a molts enviaments de productes tecnològics.

Si són productes molt delicats cal parar atenció a emplenar tots els buits interiors el paquet. Pots fer-ho amb bosses d'aire o boletes de foam. Els productes delicats pateixen menys danys com menor és l'espai que tenen per colpejar.

Hi ha empreses que cuiden molt els seus embalatges i l'han convertit en un més dels seus signes diferenciadors: quan fan un enviament s'adapten tot el possible cada paquet al producte que conté. Hi ha empreses que tenen un disseny específic d'embalatge, amb això aconsegueixen ampliar i millorar l'experiència de compra (no només provoca satisfacció el producte, el packaging que l'envolta també està pensat per agradar), posteriorment solen enviar una enquesta demanant l'opinió sobre què ens ha semblat l'empaquetat, i és que tot comunica ..., també el cartró on enviem els nostres productes.

Tornar a dalt

 

GRÀFIC E-COMMERCE:

Tornar a dalt

 

QUÈ ÉS EL MOVIMENT?:

El moviment es pot definir com el canvi de posició dels cossos des d'un punt de referència. Al cos que es mou s'anomena mòbil.

No obstant això, els cossos no es mouen sols, perquè hi hagi moviment cal que s'apliqui una força a l'objecte.

Conèixer com es mouen els objectes ha permès inventar moltes coses útils que faciliten la vida diària de les persones.

El moviment.

La naturalesa ha estat el model perquè les persones imitin les seves formes i dissenyen millors transports.

Els animals volen i neden perquè en el seu cos hi ha energia que es transforma per donar-los la força necessària per poder desplaçar-se; les persones també hem d'aplicar força quan volem moure alguna cosa. Per empènyer una caixa per terra, cal empènyer amb força per arrossegar-la, si la caixa és molt pesada, es necessitarà aplicar més força i el cos haurà empleat major quantitat d'energia per moure-la.

La força és necessària per empènyer, per agafar o per aturar una mica que està en moviment.

Quan les superfícies són llises, el moviment es realitza amb més facilitat que si són rugoses, perquè les llises oposen menor resistència, això es deu a la força de fricció. La fricció és el que fa que els cossos es frenin i deixin de moure, sense ella, les coses es mourien sense parar. Els frens dels cotxes actuen gràcies a la fricció, igualment la fricció que es dóna entre el sòl i les soles de les sabates permeten caminar.

La fricció és molt útil perquè sense ella, les coses es mourien sense parar.

També la fricció fa que es produeixi calor. Quan es frega una mà contra l'altra, se senten calents perquè la fricció produeix calor. Si es repetís aquesta acció però amb les mans ensabonades, no s'escalfarien igual perquè el sabó redueix la fricció. Les substàncies que disminueixen la fricció es diuen lubricants, com els olis i els greixos.

Quan un motor grinyola, es posa oli als engranatges i amb això es redueix la fricció i deixa de fer soroll, igual es fa amb les cadenes d'una bicicleta.

A vegades és necessari reduir la fricció. Hi ha algunes ciutats en què cau molta neu a l'hivern i fa tant fred que els carrers es tornen massa relliscoses, amb la qual cosa podrien presentar accidents, per la qual cosa unes màquines s'encarreguen de recollir la neu i dispersar sal als carrers per que els cotxes no rellisquin. També es col · loquen cadenes a les rodes dels cotxes per aconseguir més fricció i més adherència.

Les trajectòries.

Quan els cossos es mouen, han de recórrer un camí, des d'un punt inicial fins a un punt final, a aquest camí se li crida trajectòria.
Les trajectòries poden ser rectes, corbes o circulars.

Perquè la gent condueixi segura, a les carreteres i camins es col · loquen senyals i signes que indiquen com és la trajectòria, perquè els conductors estiguin preparats per a qualsevol eventualitat.

"La velocitat no és dolenta mentre no s'ensopega amb res"

Tornar a dalt